پروتئین مشتق شده از کراتین ممکن است مزایای ورزش را در بیماران دیابتی تقویت کند

بارها مطالعات نشان داده اند که ورزش به نفع افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است، اما میزان مزایای ورزش برای افراد دیابتی متفاوت است. اکنون، محققان دانشکده ورزش و اسپورت دانشگاه Massey، پروتئینی را کشف کرده اند که ممکن است به کاهش این اختلافات کمک کند، به طوری که افراد دیابتی بیشتری بتوانند قند خون خود را با ورزش منظم کنترل کنند.

محققان عصاره پروتئینی مشتق شده از کراتین را که در نیوزیلند تولید شده است، برای افزایش مزایای ورزش بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، آزمایش کردند. آنها می خواستند بدانند که آیا این مکمل پروتئینی همراه با یک برنامه ورزشی 14 هفته ای می تواند تحمل گلوکز را در افراد مسن مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد؟ و خوشبختانه نتایج امیدوار کننده ای را بدست آوردند.

در این مطالعه از افراد کم تحرک، 35 تا 65 ساله با تشخیص دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین نبودند، ثبت نام شد. مدت این مطالعه 17 هفته بود که شامل 14 هفته تمرین ورزشی با نظارت مربی بود. در طی این مدت، آزمایشات سلامت برای ارزیابی تأثیر تمرینات و مداخله ی پروتئینی انجام گردید.

محققان اعلام کردند که چهار نفر از هشت شرکت کننده ای که این مطالعه را به پایان رسانده اند، دیگر دارای مشخصات یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نیستند، زیرا طبق نتایج اولیه ی این مطالعه، سطح قند آنها اکنون در حد طبیعی است.

محققان اعلام کردند که یکی از شرکت کنندگان در گروه مداخله ی پروتئینی که این مطالعه را به پایان رسانده است، اظهار داشته که او بسیار بهتر می خوابد و متوجه شده است که هوشیاری و تمرکز وی بهتر شده است، یكی دیگر از شرکت کنندگان که در زمان ورود به این مطالعه قرار بود درمان با انسولین برای او آغاز شود، پس از اتمام مطالعه، افت شدیدی را در مقدار قند خون خود تجربه کرد، به طوری که وقتی نتیجه آزمایش خون خود را دیده بود، احساس خارق العاده ای داشته و اکنون هدفش پایین آوردن بیشتر قند خون خود تا محدوده ی طبیعی است.

تصور می شود که اثرات مفید ناشی از اسید آمینه ها و ترکیب معدنی منحصر به فرد این پروتئین است که ممکن است از طریق مکانیسم های آنتی اکسیدانی از بافت های بدن محافظت کند.

محققان گفتند: مصرف پروتئین کراتین ممکن است به بیماران دیابتی کمک کند سطح قند خون خود را کاهش دهند. در نتیجه، این مطالعه فرصتی برای ارزیابی این مداخله عملی، طبیعی و غیر دارویی امیدوار کننده برای درمان دیابت فراهم می کند.

منبع:

https://diabetesnewsjournal.com/2016/08/25/protein-supplement-adds-to-benefits-of-exercise-for-type-2-diabetes/